• hdr1-1280x350.jpg
  • hdr5.jpg
  • hdr_taekwondo-1280-350.jpg

Corona virus (COVID-19)

UPDATE 9 MEIOp dit moment onderzoekt de Helster of er mogelijkheden tot opening zijn. Mochten er mogelijkheden ontstaan, dan zullen we zeker gaan bekijken of we daar als Budovereniging iets mee kunnen.
Echter, op woensdag 6 mei is tijdens het bekendmaken van de corona maatregelen door het kabinet bepaald dat binnensporten en contactsport pas vanaf 1 september 2020 weer zijn toegestaan. Het ziet er, op dit moment nog naar uit dat wij, als Budovereniging Elst, tot 1 september 2020 moeten wachten. Als de regels voor 1 september veranderen, dan laten we dat zo snel mogelijk weten.

Het bestuur van de Budovereniging Elst heeft het besluit genomen om de leden, binnen de mogelijkheden, toch enigszins te compenseren. We hebben besloten dat er over het derde kwartaal geen contributie geïnd zal worden. We willen de leden daarmee bedanken voor hun steun en vertrouwen in deze moeilijke tijd die wij SAMEN zullen moeten doorkomen.

---------------------------------------------------------------

UPDATE 22 APRILIn de persconferentie van dinsdag 21 april heeft premier Rutte bekendgemaakt dat we ‘aan het prille begin staan van de weg terug’. Vanaf 29 april mogen kinderen tot en met 12 jaar buiten gaan sporten, in georganiseerd verband. Daarbij hoeven zij zich niet aan de anderhalve  meter beperkingen te houden. Ook jongeren van 13 tot en met 18 jaar krijgen vanaf 29 april meer ruimte om te sporten, maar voor hen geldt de anderhalve meter limiet nog wel. De deur wordt ook geopend voor individuele topsporters om hun training te hervatten op aangewezen trainingslocaties, maar niet per direct.

---------------------------------------------------------------

Op de website van de gemeente Overbetuwe zijn de lokale regels als volgt omschreven, klik hier om naar de pagina te gaan.

Sporten

Kinderen en jongeren krijgen vanaf 29 april meer ruimte voor georganiseerde buitensport en -spel (geen officiële wedstrijden).

• Kinderen tot en met 12 jaar kunnen onder begeleiding samen buiten sporten.
  • Jongeren van 13 tot en met 18 jaar mogen onder begeleiding buiten sporten met elkaar, maar dan met 1,5 meter afstand ertussen.
  • Gemeenten maken hierover afspraken met sportverenigingen en buurtsportcoaches; er kunnen daardoor verschillen tussen gemeenten ontstaan. We bekijken momenteel hoe dit ingevuld gaat worden. Meer informatie volgt.
  • Topsporters kunnen op aangewezen trainingslocaties individueel de training hervatten als zij 1,5 meter afstand in acht nemen.

De Helster gesloten

Zwem- en sportcomplex De Helster in Elst is gesloten.

---------------------------------------------------------------------

De Helster blijft ondanks de versoepelde maatregelen van de overheid dus vooralsnog gesloten, dus daarmee ook onze dojo.

Voor meer informatie van de Vechtsport Autoriteit (VA) met betrekking tot corona klik hier voor de link naar die pagina.

UPDATE 31 MAARTHet zal niemand ontgaan zijn dat wij sinds 16 maart de dojo, door omstandigheden, voorlopig hebben moeten sluiten. Dit is het gevolg van een noodzakelijke overheidsmaatregel met grote gevolgen voor ons, maar ook voor jou. Juist in een periode dat een gezonde levensstijl en weerstand essentieel is, is het nu helaas niet mogelijk te trainen. Dat spijt ons. We hopen vooral dat iedereen in beweging blijft, ook nu wij onze deuren hebben moeten sluiten.

Deze situatie zal veel vragen oproepen. Met dit bericht hopen wij de meest essentiële vragen te beantwoorden.
Heb ik recht op restitutie of verlaging van de contributie?
Een logische en terechte vraag in deze uitzonderlijke tijden. Gelet op het feit dat er duidelijk sprake is van overmacht, is het antwoord nee. Dit vraagt om een uitleg:
Nederland (en in het bijzonder de verenigingen) verkeert in een ongekend uitzonderlijke situatie. Dat wij niet kunnen sporten is het gevolg van een  ingrijpende overheidsmaatregel en vormt een overmachtssituatie.

De corona-situatie raakt ook de sport. De Budovereniging Elst  krijgt hierover vragen, bijvoorbeeld over hygiëne en de doorgang of afgelasting van evenementen.

Wij verwijzen iedereen met vragen door naar twee websites met informatie over de laatste stand van zaken en de aanbevelingen van de autoriteiten:

Wij dringen er nadrukkelijk op aan om de aanbevelingen van de autoriteiten op te volgen.

De Budovereniging Elst volgt het advies van het NOC*NSF om in de provincie Noord-Brabant alle evenementen, waaronder alle sportwedstrijden, tot en met komend weekend af te gelasten. Over het hierna volgende weekend zullen we ook z.s.m. een update plaatsen.

De inwoners van Noord-Brabant worden gestimuleerd mee te werken aan het beperken van de onderlinge sociale contacten. Wij roepen sporters uit Noord-Brabant op om niet deel te nemen aan toernooien buiten Noord-Brabant. Dit kan helpen het risico op verspreiding te beperken.

De Nederlandse Vechtsportautoriteit (VA) roept iedereen op verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan de beperking van de risico´s op verspreiding van het coronavirus.

UPDATE 18 MAART: Om onduidelijkheid weg te nemen, merken wij hier expliciet op dat wij ook een-op-een-training, ook buiten, zeer ongewenst achten en in strijd met de richtlijnen van NOC*NSF. Hou als sporter je conditie thuis op peil, of ga buiten alleen sporten in rustige gebieden en hou hierbij twee meter afstand van passanten aan.

UPDATE 12 MAART 16.00 UUR:

De Nederlandse regering verbiedt tot en met 31 maart in heel Nederland alle evenementen waarbij meer dan 100 personen bijeenkomen, waaronder alle sportwedstrijden. De VA dringt er bij iedereen op aan om dit verbod te respecteren. Partijen die dit niet doen, of tegen de geest van dit besluit proberen de maatregel te omzeilen, zullen door de VA worden uitgesloten van de sport, door middel van intrekking van het convenant of de promotors licentie, of door uitsluiting van het Keurmerk Vechtsportautoriteit.

De VA roept iedereen op verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan de beperking van de risico´s op verspreiding van het coronavirus.

Wij wensen iedereen die direct of indirect getroffen wordt alle sterkte toe.