• hdr1-1280x350.jpg
  • hdr5.jpg
  • hdr_taekwondo-1280-350.jpg

Corona virus (COVID-19)

UPDATE 31 MAARTHet zal niemand ontgaan zijn dat wij sinds 16 maart de dojo, door omstandigheden, voorlopig hebben moeten sluiten. Dit is het gevolg van een noodzakelijke overheidsmaatregel met grote gevolgen voor ons, maar ook voor jou. Juist in een periode dat een gezonde levensstijl en weerstand essentieel is, is het nu helaas niet mogelijk te trainen. Dat spijt ons. We hopen vooral dat iedereen in beweging blijft, ook nu wij onze deuren hebben moeten sluiten.

Deze situatie zal veel vragen oproepen. Met dit bericht hopen wij de meest essentiële vragen te beantwoorden.
Heb ik recht op restitutie of verlaging van de contributie?
Een logische en terechte vraag in deze uitzonderlijke tijden. Gelet op het feit dat er duidelijk sprake is van overmacht, is het antwoord nee. Dit vraagt om een uitleg:
Nederland (en in het bijzonder de verenigingen) verkeert in een ongekend uitzonderlijke situatie. Dat wij niet kunnen sporten is het gevolg van een  ingrijpende overheidsmaatregel en vormt een overmachtssituatie.

De corona-situatie raakt ook de sport. De Budovereniging Elst  krijgt hierover vragen, bijvoorbeeld over hygiëne en de doorgang of afgelasting van evenementen.

Wij verwijzen iedereen met vragen door naar twee websites met informatie over de laatste stand van zaken en de aanbevelingen van de autoriteiten:

Wij dringen er nadrukkelijk op aan om de aanbevelingen van de autoriteiten op te volgen.

De Budovereniging Elst volgt het advies van het NOC*NSF om in de provincie Noord-Brabant alle evenementen, waaronder alle sportwedstrijden, tot en met komend weekend af te gelasten. Over het hierna volgende weekend zullen we ook z.s.m. een update plaatsen.

De inwoners van Noord-Brabant worden gestimuleerd mee te werken aan het beperken van de onderlinge sociale contacten. Wij roepen sporters uit Noord-Brabant op om niet deel te nemen aan toernooien buiten Noord-Brabant. Dit kan helpen het risico op verspreiding te beperken.

De Nederlandse Vechtsportautoriteit (VA) roept iedereen op verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan de beperking van de risico´s op verspreiding van het coronavirus.

UPDATE 18 MAART: Om onduidelijkheid weg te nemen, merken wij hier expliciet op dat wij ook een-op-een-training, ook buiten, zeer ongewenst achten en in strijd met de richtlijnen van NOC*NSF. Hou als sporter je conditie thuis op peil, of ga buiten alleen sporten in rustige gebieden en hou hierbij twee meter afstand van passanten aan.

UPDATE 12 MAART 16.00 UUR:

De Nederlandse regering verbiedt tot en met 31 maart in heel Nederland alle evenementen waarbij meer dan 100 personen bijeenkomen, waaronder alle sportwedstrijden. De VA dringt er bij iedereen op aan om dit verbod te respecteren. Partijen die dit niet doen, of tegen de geest van dit besluit proberen de maatregel te omzeilen, zullen door de VA worden uitgesloten van de sport, door middel van intrekking van het convenant of de promotors licentie, of door uitsluiting van het Keurmerk Vechtsportautoriteit.

De VA roept iedereen op verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan de beperking van de risico´s op verspreiding van het coronavirus.

Wij wensen iedereen die direct of indirect getroffen wordt alle sterkte toe.