Kickboksen

De naam kickboksen is ontstaan na gevechten van Japanse karateka’s tegen de Muay Thai boxers in 1963 te Bangkok. Hierbij werden 2 van de 3 gevechten gewonnen door de Thai-boxers.
Onder de indruk van de stijl en hardheid van Muay Thai, heeft men na terugkeer van het Japanse karateteam, in overleg met een Japanse karatebond en met samenwerking van diverse andere bonden, de Japanse vechtsport kickboksen in het leven geroepen. In de praktijk betekende dit een identieke overeenkomst met de Muay Thai vechtstijl. Het enige grote verschil is, dat bij  kickboksen lage worpen zijn toegestaan, terwijl het werpen bij Muay Thai verboden is. Kickboksen zoals het in Europa wordt beoefend komt met beide stijlen overeen, alleen bij wedstrijden past men grotendeels Japanse regels toe met enkele Europese wijzigingen. (bv. geen knie- en elleboog techniek naar het hoofd).

Kickboksen is bij uitstek een sportvorm die geschikt is voor het leren kennen van je zelf, ontwikkelen van zelfvertrouwen, weerbaarheid, normen en waarden zoals discipline en weder respect (voor jezelf en de ander), kweken van doorzettingsvermogen en mentaliteit. In het bijzonder deze laatste ingrediënten vormen het fundament van een gezonde sporter die naast zijn sport een positieve impuls aan de maatschappij kan geven.
De trainingen zijn zwaar en omdat er ook veel doorzettingsvermogen gevraagd wordt, vindt er ook een mentale training plaats die het zelfvertrouwen enorm kan vergroten en zorgt voor een versterking van het karakter. Jongeren kunnen hun energie, eventuele stress en agressie op een gezonde manier kwijt.

Foto impressie