Judo

Judo werd door Jigoro Kano ontwikkeld. Hij werd geboren op 28 oktober 1860 in het dorpje Mikage in het westen van Japan. Hij was klein en niet erg sterk. Op 16 jarige leeftijd begon hij te studeren aan de Keizerlijke Universiteit te Tokyo en behaalde zijn graad op 21 jarige leeftijd. Hij had gehoord van jiu jitsu een kunst waarbij een fysiek zwakkere een tegenstander kon verslaan die vele male sterker was. Dit trok hem zo aan dat hij besloot om in 1876 jiu jitsu te gaan beoefenen.
Kano kwam tot de conclusie,dat het jiu jitsu van de diverse scholen veel goeds hadden. Maar nog niet volmaakt was. Ook vond hij dat jiu jutsu volgens de oude stijl een harde op vernietiging gerichte gevechtskunst was. Na een grondige studie van diverse scholen ontwikkelde hij een nieuw systeem voor lichamelijke opvoeding en ook geestelijke vorming. Het wedstrijd element was een belangrijk onderdeel echter nooit een hoofdzaak. Het doel was voor hem om te streven naar volmaakte harmonie van zowel lichaam als geest ,waarbij men zo doelmatig mogelijk gebruik maakt van energie zowel lichamelijk als geestelijk.

Hij bedacht het Nippon-Den-Kodokan-Judo; kortweg Judo dat letterlijk betekent de zachte weg. In 1882 opende de toen pas 22 jarige Jigoro Kano zijn eerste school: De Kodokan. De kodokan begon in de loop van dat jaar met 22 leerlingen , waarvan er vier beroemd werden:
T . Tomita zijn eerste leerling;
Y . Yamashita die het judo naar de V.S. bracht en als leerling president Theodore Roosevelt had;
S . Yokohama die met zijn enorme techniek en kracht in de wedstrijden tegen de jiu jutsu -ryu de bijnaam duivel kreeg;
S . Saigo die met zijn yama-arashi opzien baarde.
Op 10 juni 1886 op het hoofdbureau van politie te Tokio kwam de kodokan team te staan tegenover 15 bekende jiu jitsu vechters. De Kodokan -judo bewees zich snel door 15 overwinningen en 2 onbesliste partijen. Dit veranderde de publieke opinie ten gunste van het judo en gaf een goede basis.
<span">In Japan werd rond 1900 het judo op de middelbare scholen en de universiteiten ingevoerd als onderdeel van de lichamelijke opvoeding. Jigoro Kano bleef zijn hele leven les geven, maar dat werd steeds moeilijker omdat zijn gezondheid te wensen overliet. Hij overleed op 4 mei 1938, ten gevolge van een longontsteking. Hij werd 77 jaar. Het bestuur van de Kodokan werd hierna toevertrouwd aan zijn neef Nango Jiro. In 1946 werd deze opgevolgd door Risei Kano, de zoon van Jigoro. De eerste judo kampioenschappen werden gehouden in 1948.

Door judo leer je positief omgaan met agressie. Judo is beschaafd zonder je tegenstander te blesseren leer je hem of haar te over meesteren.

Val en tuimelcursus

Vallen, tuimelen, rennen, activiteitsspelletjes en wat stoeien zijn de ingrediënten van deze redelijk unieke cursus voor kleuters van 4 en 5 jaar. Het lessenpakket is niet alleen een goede manier om de coördinatie en het evenwichtsgevoel van kinderen te verbeteren maar ze kunnen er ook hun natuurlijke energie in kwijt. De kinderen leren vooral met elkaar te rollen, vallen, kruipen als een tijger, springen als een kikker en nog veel meer. Daarnaast is er ruimte om op een verantwoordde manier, gedoseerd met elkaar te stoeien en te rollebollen. De kleintjes leren op die manier hun eigen grenzen en die van andere kinderen te verkennen zonder echt met elkaar in conflict te komen. Deze cursus is bij uitstek geschikt als voorbereiding op de vervolg cursussen zoals judo. De cursus wordt gegeven in de DOJO-ruimte in sporthal De Helster. Vanwege zijn unieke inrichting is deze ruimte bijzonder geschikt voor het spel van de kleuters. De ruimte is ingericht voor het beoefenen van oosterse vechtsporten en is daarom voorzien van dikke matten op de vloer en dikke zachte wandbekleding, zodat blauwe plekken en verwondingen vrijwel niet kunnen voorkomen. De DOJO-ruimte voldoet aan alle veiligheidseisen welke aan een dergelijke ruimte gesteld kunnen worden. De begeleiding is in handen van een gediplomeerd instructeur.

De belangrijkste uitspraak van Kano luidt:

JUDO KUN JE ALLEEN MAAR LEREN DOOR HET TE DOEN!

© 2019 Budovereniging Elst. All Rights Reserved.

De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.