MMA / Grapling

Mixed Martial Arts soms ook wel Free Fight genoemd. Het is één van de vele stromingen in de moderne vechtsporten die afgeleid zijn van het Pancrase. Pancrase staat ook wel bekend onder namen als Japans Free Fight , Hybrid Wrestling of Shoot Fighting , en ontleend zijn naam aan het Pancrase  wedstrijd circuit in Japan, waar allerlei topvechters uit verschillende vechtsporten zich met elkaar meten.

Rondom de bovengenoemde vecht circuits zijn tal van nieuwe vechtsporten ontstaan zij ontlopen elkaar meer in details dan in de grote lijnen. Deze moderne gevechtssporten hebben allemaal weer andere namen, b.v. Free Fight , Vale Tudo , Ultimate Fighting Championship , Submission fighting , Mixed Fight , Gracie’s Jiu Jitsu , Brazilian Jiu-Jitsu enz. Technisch gezien lijken ze erg veel op elkaar. Ze bestaan meestal uit een mengeling van stoten, trappen, slagen en weringen uit sporten als karate en kickboksen enerzijds en worpen en grondtechnieken uit sporten als judo/Jiu Jitsu en worstelen anderzijds. Stuk voor stuk uiterst complete vechtsporten. Samen worden ze ook wel eens aangeduid als No Hold Barred Fighting wat, vrij vertaalt, alles mag betekent.

MMA zoals dit bij Budovereniging Elst wordt gegeven vindt zijn oorsprong in het Barokai en technieken uit bovengenoemde vechtsporten. De lessen worden gegeven door Herwin Dulos en Arthur Visser. Regelmatig gezamenlijke training met de MMA school van Dion Staring.