Vertrouwenscontactpersoon (VCP) Budovereniging Elst

Sinds juni 2014 ben ik als VCP bij de Budovereniging Elst betrokken. Hiervoor heb ik de training VCP gevolgd bij het NOC*NSF. Onderstaand in het kort wat een VCP wél en niet is, een korte introductie van mezelf en hoe jullie mij kunnen bereiken.

Wat is een VCP?
Een VCP is het eerste aanspreekpunt voor iedereen binnen de Budovereniging Elst die te maken heeft met ongewenst gedrag, bijvoorbeeld (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie en daarover wil praten. Ik ben er  voor de sporters, ouders, trainers en begeleiders,  maar ook voor het bestuur.
Mijn belangrijkste taken voor de vereniging zijn:

• eerste opvang / eerste aanspreekpunt
  • doorverwijsfunctie
  • adviesfunctie voor het bestuur over preventieve maatregelen om de kans op ongewenst gedrag zoveel mogelijk te verkleinen

Als VCP ben ik onafhankelijk en oordeel ik niet over wat jij mij vertelt. Ik ga ook niet na of je verhaal klopt. Ik luister naar je verhaal, ik doe de eerste opvang en geef mogelijkheden aan en verwijs door.

Wat is een VCP niet?
Een VCP is geen psycholoog of maatschappelijk werker. Als je je niet veilig voelt binnen de vereniging, kun je met mij contact opnemen en kan ik je mogelijkheden geven waar je met je klacht of probleem naar toe kunt gaan. Ik los dus jouw probleem niet op, maar -indien nodig en als jij dat zelf ook wilt- kan ik je wel doorverwijzen naar bijvoorbeeld het bestuur, naar een vertrouwens-persoon van het NOC of naar andere hulpverleners. Ik heb dan ook een andere rol dan een vertrouwenspersoon: als VCP heb ik met name een adviserende rol over wat je zou kunnen doen;
een vertrouwenspersoon heeft juist een inhoudelijk adviserende rol.

Wie ben ik?
Ik ben Wilma van Dinter, vrouw van Guido en moeder van Stefan. Guido is al sinds meerdere  jaren lid van de Budovereniging Elst en Stefan is dat meerdere jaren geweest. Guido is op de dinsdag- en donderdagavonden te vinden in de dojo bij Kempo. Misschien hebben jullie mij ook wel eens gezien; vaak maak ik foto's bij clubwedstrijden en  Guido en ik zorgen samen dat de foto's en de stukjes tekst op de website en in de krant komen. Velen van jullie ken ik daardoor van gezicht en van de Kempoka's ken ik inmiddels ook al velen bij naam.  Het veilige karakter van de Budovereniging Elst heb ik altijd als heel vanzelfsprekend ervaren. Het is voor het bestuur en alle trainers erg belangrijk dat dit ook zo blijft. Daarom hoop ik ook, dat ik als VCP niet vaak in actie hoef te komen!

Hoe ben ik te bereiken?
Als je me nodig hebt ben ik te bereiken op de volgende manieren:

• telefoon: 0628131000 (als ik niet meteen opneem, spreek dan je naam en het telefoonnummer in en ook het tijdstip waarop ik je het beste kan terugbellen)
  • vaak ben ik op de donderdagavonden v.a. ca. 21.15 uur aanwezig in de dojo

Alle meldingen moet ik rapporteren aan het bestuur. Als jij dat wilt kan dat ook anoniem.
In principe heb ik hierbij een geheimhoudingsplicht. Echter, in het geval van strafbare feiten, waarbij het bestuur van mening is dat de veiligheid van de leden van de vereniging in het geding is, kan en mag de klacht niet anoniem gerapporteerd worden.